REALITI UMNO

Rabu, 25 Mac 2009

Umno akui pengaruh besar media baru

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengakui kesan yang menimpa Umno dalam pilihanraya umum tahun lalu akibat kegagalan memahami kesan pengaruh media baru.

"Contohnya yang paling mudah, jika diimbau pada pilihanraya tahun 1999, pada peringkat awal munculnya pengaruh media baru, kita bersikap tidak acuh pada perkembangan itu.

"Lima tahun kemudian, semasa pilihanraya tahun 2004, kita masih mengambil mudah kebangkitan media alternatif.

"Kita telah alpa dengan mandat besar yang diberikan oleh rakyat hatta tidak bersiap siaga untuk menghadapi peperangan alam siber," tegas beliau ketika merasmikan serentak perhimpunan agung Wanita, Pemuda dan Puteri Umno di PWTC malam ini.

"Natijhnya, semasa pilihanraya Mac tahun 2008, kita telah tersentak dengan lamunan dek kegagalan memahami kesan pengaruh media baru," tegasnya.

Dalam pilihanraya umum tersebut, media alternatif di internet menjadi sumber utama rujukan rakyat untuk mengetahui perkembangan politik semasa, terutama mengenai aktiviti pembangkang.

"Suka atau tidak, kita tidak boleh menjadikan hambatan medium ini sebagai musuh," tegasnya.

Sebaliknya, tegas Najib, generasi muda kepimpinan Umno harus berperanan sebagai pelaku proaktif di tengah-tengah fenomena ini.

Menurut beliau lagi, generasi muda kepimpinan Umno perlu berbicara dalam lenggok bahasa komuniti siber.

"Generasi muda kepimpinan Umno juga mesti menjadi pemuka kepada penggunaan teknologi sebagai senjata politik.

"Barulah kita, boleh mengaku sebagai parti yang mewakili bisikan nurani sebenar rakyat terutamanya di kalangan generasi muda.

"Barulah kita, boleh menang dalam persaingan idea dan pertarungan pengaruh di antara parti-parti politik," tegasnya.

Tidak diberi pas media

Dalam perhimpunan Umno mulai esok, enam media internet, termasuk Malaysiakini, gagal mendapat pas media dari Umno untuk membuat liputan perhimpunan agung parti itu yang bermula hari ini.

Perhimpunan kali ini juga akan menyaksi pemilihan sengit bagi jawatan tertinggi parti - dari timbalan presiden, naib presiden, Majlis Tertinggi serta pucuk pimpinan utama Pemuda, Wanita dan Puteri Umno.

Tiada alasan rasmi diberikan mengapa parti itu enggan mengeluarkan kad media kepada pertubuhan berkenaan untuk membuat liputan perhimpunan agung selama lima hari itu.

Selain Malaysiakini, pertubuhan lain yang gagal mendapatkan pas media dari Umno ialah The Nut Graph, Malaysian Insider, Siasah dan Merdeka Review.

0 comments:

 
PKR-Puchong - © 2007 Template feito por Templates para Você