REALITI UMNO

Selasa, 28 Julai 2009

Audit dalaman perbelanjaan peruntukan ADUN S'gor


Kerajaan negeri Selangor telah mengarahkan satu audit dalaman dijalankan berhubung pembelanjaan peruntukan untuk ahli Dewan Negeri Selangor (ADUN).

"Audit dalaman ini dilakukan bagi memastikan pembelanjaan wang peruntukan untuk ADUN mengikut garis panduan yang telah ditetapkan oleh kerajaan negeri," kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

"Ini adalah satu cara bagi memberi jaminan kepada rakyat bahawa akaun dan pembelanjaan dana kerajaan negeri adalah sentiasa dipantau," katanya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, audit dalaman itu akan dijalankan secepat mungkin, bermula dengan daerah Petaling.

Satu laporan lengkap akan dibentangkan oleh unit audit dalaman kerajaan negeri dalam masa sebulan, katanya.

Menurut Abdul Khalid lagi, laporan ini kemudiannya akan diumumkan kepada awam.

Sementara itu, menteri besar berkata, kerajaan negeri telah melantik peguam Malik Imtiaz Sarwar (kiri) bagi mewakili negeri Selangor dalam prosiding inkues kematian setiausaha politik exco Selangor, Teoh Beng Hock.

Malik yang dikenali sebagai peguam memperjuangkan hak asasi manusia, juga akan mewakili negeri Selangor dalam siasatan suruhanjaya diraja yang ditubuhkan untuk mengkaji peraturan soal siasat SPRM.

Siasatan itu bagi menentukan sama ada berlaku pencabulan hak asasi semasa proses soal siasat terhadap mendiang.

Abdul Khalid berkata, kerajaan negeri tekad untuk memastikan hak-hak mendiang Teoh dan keluarganya serta pegawai kerajaan negeri yang akan memberi keterangan dikedua-dua prosiding itu, terbela.

0 comments:

 
PKR-Puchong - © 2007 Template feito por Templates para Você